Hoe verlies je jezelf in een relatie?

Klein meisje dat onbezorgd en blij door een weiland rent

Hoe verhoud jij jezelf tot anderen? Doe je dat puur vanuit jezelf of doe je wat je denkt dat een ander van jou verwacht?
Hoe meer je doet wat een ander van jou verwacht in plaats van wat je zelf wilt, hoe minder je in contact staat met jezelf en hoe meer je jezelf kwijtraakt. Je kunt dan zo ver van jezelf verwijderd raken dat je niet meer weet wat je zelf wilt, waar je van houdt.

Je eigen grenzen vervagen, waardoor je steeds opnieuw in vervelende of kwetsende situaties terecht komt. Je begrijpt dan niet meer hoe en waarom jou al die vervelende dingen overkomen en voelt je verloren. Dít wil je niet meer! Maar wat dan wel?

Steeds opnieuw vervelende ervaringen

De vrouwen die ik train zijn zichzelf kwijtgeraakt in een relatie. Niet alleen in een liefdesrelatie lopen zij tegen problemen aan maar ook in vriendschappen en zakelijke relaties. Steeds opnieuw komen zij in situaties terecht waarin het voelt alsof er misbruik wordt gemaakt van hun pure en goede bedoelingen. Steeds opnieuw het gevoel van minderwaardigheid. In bijna alle gevallen zijn deze vervelende ervaringen helemaal terug te leiden naar de kindertijd. Het is een patroon.

Overtuigingen die je aanneemt als kind

Als kind ben je helemaal open, puur en vol emoties. Je beleeft situaties veel heftiger dan volwassenen. Wanneer een volwassene in de drukte van alledag, regelmatig afwijzend reageert, komt dat bij jou als kind veel heftiger aan dan bedoeld. Vooral bij gevoelige kinderen of HSP kinderen(Hoog Sensitieve Personen). Je voelt je dan afgewezen en kunt voor je gevoel niet terecht bij die volwassene. Je kunt jezelf dan overtuigingen opleggen als:

  • “ik word niet serieus genomen”
  • “ik moet het alleen doen”
  • “ik mag niet boos of verdrietig zijn, ik moet sterk zijn”
  • “ik ben verantwoordelijk voor alles en iedereen”
  • “mijn behoeften, grenzen en gevoelens zijn niet belangrijk”
Angsten

Onder deze overtuigingen zit een diepe angst:

  • Angst om in de steek gelaten te worden
  • Angst om alleen te blijven
  • Angst voor afwijzing

Eigenlijk zijn al deze angsten terug te leiden naar een angst om helemaal alleen achter te blijven of zelfs voor de dood. Voor jouw basisbehoeften en je leven, eten, drinken, liefde, aandacht en genegenheid, ben je als kind volledig afhankelijk van anderen. Dus als kind is deze angst heel gegrond.

Overlevingsinstinct

Wanneer je dan wordt geconfronteerd met deze ‘doodsangst’, neem je vanuit een overlevingsinstinct een manier aan om toch in deze basisbehoeften vervuld te worden. Voorbeelden van manieren om toch de aandacht en liefde te krijgen die je op dat moment nodig hebt zijn:

  • Je extra lief gedragen
  • Je stil houden of je terugtrekken
  • Je emoties, woede en verdriet inhouden en niet meer tonen bij anderen
  • Het zelf doen
  • Extra voor anderen gaan zorgen
Van functioneel naar destructief

Op de korte termijn kan dit gedrag heel goed werken. Want je wordt dan vaak geprezen voor jouw lieve en zorgzame gedrag, waardoor je uiteindelijk toch de liefde en aandacht krijgt die je wilt. Je wordt er steeds beter in en leert dat jouw manier werkt!

Op den duur denk je er niet meer na over jouw gedrag. Dan is het een automatisch patroon geworden, wat je ongemerkt meeneemt richting volwassenheid.

Op de lange termijn is je gedrag niet meer helpend maar gaat het je tegenwerken. Je hebt het jezelf dan zo toegeëigend dat je het zelf oplost, je emoties niet laat zien, je conflicten mijdt en dat je ten koste van jezelf altijd klaar staat voor anderen. Je bent continue aan het pleasen en blijft je eigen grenzen verleggen om de relatie goed te houden en te voorkomen dat mensen jou verlaten, gebaseerd op die angst en overtuiging die je als kind hebt aangenomen.

Triggers

Wanneer deze angst getriggerd wordt, dan vóelt het ook alsof je weer een klein meisje bent. De manier die je jezelf hebt aangeleerd als klein meisje werkt alleen niet meer. Nu ben je een volwassen vrouw die heel goed in staat is om voor zichzelf te zorgen! Je hoeft jezelf niet meer liever, leuker of sterker voor te doen dan je bent. Je mag namelijk gewoon jezelf zijn. En mensen die jou niet leuk vinden als jezelf, die passen blijkbaar niet bij jou. Dat klinkt hard maar als je doorgaat met het verleggen van je eigen grenzen, dan ga je door met het wegcijferen van jezelf en van wie jij bent.

Ben je er klaar mee?

Ben je klaar bent met dit terugkerende patroon van moeilijke relaties en confrontaties en wil je het stoppen? Dat kan heel goed! Omdat het patroon diep is ingesleten zul je jezelf echt moeten trainen om het anders te doen. Jezelf als het ware her programmeren en een ander programma aanleren.

Ik kan je daarbij helpen en ik beloof je dat het leuker wordt dan je wellicht denkt. Ja, het roept weerstand op bij jezelf (want whaah! Verandering is eng!) en bij je omgeving en ja, je gaat je beter voelen dan ooit tevoren. Want als je weer voelt dat je gewoon jezelf mag zijn plus dat het allemaal goed komt met jou, dan ervaar jij vrijheid en geluk in jezelf. En dat kan niemand anders jou ooit geven.

Herken je jezelf hierin?

Je bent niet de enige! In een besloten Facebook groep breng ik vrouwen bij elkaar die zichzelf zijn verloren in een relatie. Hier deel ik gratis tips en inspiratie en worden ervaringen gedeeld. Wil je bij deze groep? Stuur me een vriendschapsverzoek op Facebook, like mijn pagina Ontpop Jezelf en dan voeg ik je toe.

Wil je liever gelijk aan de slag en heb je hulp nodig om terug bij jezelf te komen? Maak dan een afspraak voor een gratis online één op één sessie. Dan kun je het zelf ervaren en kan ik je vertellen hoe ik jou kan helpen.