Angst overwinnen in 5 stappen

Gedurende je leven loop je waarschijnlijk verschillende trauma’s op. Deze hebben vaak een groter effect op je leven dan je misschien denkt. Hoe kom je erachter dat je een trauma hebt en hoe kun je het overwinnen? 

Als kind ben ik eens met een slee keihard met mijn hoofd tegen een boom geknald. Mijn vader gaf me een zetje omlaag. Ik was nog klein en kon niet goed sturen…. En ik gleed recht op een boom af. Ik hoorde geroep achter me “sturen! Sturen Fanny!” Maar ik wist toen nog niet hoe ik moest bijsturen. Dus ik knalde regelrecht op die boom af, werd voor mijn gevoel gelanceerd en knalde keihard met mijn hoofd tegen de stam. Auw!

Jeugdtrauma

Achteraf gezien, was dat een trauma wat ik daar heb opgelopen, een ‘vertrouwensdingetje’. Ik was vol vertrouwen dat het goed zou komen en dat ik geholpen werd, in dit geval door mijn vader. Maar ik moest wel zelf bijsturen! Ik moest leren hoe ik moest bijsturen en leren vertrouwen op mezelf. Leren dat ik het zelf kan, dat ik sterk genoeg ben en in principe niemand anders nodig heb.

Herbeleving

Vorig jaar was ik op wintersport en zouden we met een groep gaan sleeën. Met de skilift omhoog en dan vervolgens van de berg af, over een pad tussen de bomen. Ik wilde alleen mee als ik met iemand samen kon gaan die ik vertrouwde, anders durfde ik niet. We stonden bij de lift, er waren kinderen en volwassenen en er was onduidelijkheid wie samen met wie op de slee zou gaan. En ik kreeg het ineens benauwd! Ik durfde echt niet op die slee, niet als ik niet zeker wist dat ik met iemand was die ik de controle over mij toevertrouwde. Ik trok me terug. Ik durfde niet meer. Te bang!

trauma_herbeleving

Controleverlies

Ik voelde me net een kind. Ik kon wel huilen, haha! Wat er op dat moment gebeurde was dat ik terugdacht aan wat er als kind was gebeurd met de slee. Ik kon op dat moment niet reëel de situatie inschatten zoals die nu was maar voelde me letterlijk als dat kind, wat daar in de sneeuw stond en opnieuw recht tegen een boom zou knallen. Ik kon op dat moment niet op mezelf vertrouwen. Daarom wilde ik met iemand zijn die goed kon sturen, die ik de controle over mij toevertrouwde. Ik wilde de controle in de handen van een ander leggen omdat ik mezelf niet vertrouwde omdat ik terug dacht aan de situatie waarbij het mis ging als kind!

Terugkerende patronen

Wanneer je je daar niet van bewust bent, kan dat zoveel effect hebben op je leven! In mijn geval is de controle over mijn leven in handen van iemand anders geven een terugkerend patroon geweest. Nu weet ik hoe ik dat patroon kan doorbreken. Wanneer je je realiseert dat je irreëel reageert in een bepaalde situatie, kan het zijn dat je ook een (jeugd)trauma hebt. Sta er dan eens even bij stil.

Overwin je angst in 5 stappen! *

1. Onderzoek je herinnering. In de eerste plaats is het heel goed om dit soort herinneringen bij jezelf te onderzoeken. Wat deed het met je? Wat voor gevoel kreeg je erbij? Wat was jouw reactie? Hoe reageerde jouw omgeving en wat vond je daarvan?

2. Is je angst reëel? Vervolgens bedenk je hoe reëel het is, dat je nu, op dit moment, nu je volwassen bent hier nog steeds bang voor bent. Hoe zou je nu reageren in dezelfde situatie? Was het dan ook misgegaan of was er dan niets gebeurd

3. Visualiseer! Stel je dan vervolgens eens voor dat je het, nu je wel ‘groot en sterk’ bent wel doet. Stel je voor hoe je je voelt, wanneer je het gevaar zelf hebt ontweken. Hoe voel je je dan? Inderdaad! Super!

4. Doe het toch! Nu je weet dat je angst niet reëel is en je hebt gevisualiseerd hoe je je voelt wanneer je het toch hebt gedaan en je angst hebt overwonnen, kun je eens proberen om het te doen. Groei is altijd lastig en ja, het is spannend! Maar het is zó bevrijdend als je angst overwint! Doe het!

5. Wees trots op jezelf! Voel de euforie, maak een vreugdedansje, geef jezelf een schouderklopje, een ander een ‘high five’ en wees trots op jezelf! Deze zelfde angst zal zich nog vaker voordoen, beloofd. Maar denk dan terug aan dit moment i.p.v. de situatie van vroeger. Nu kon je het, dus in de toekomst kun je het nog beter! Dit is de groeicurve!

*Deze methode werkt bij minder grote trauma’s. Voor grote trauma’s kun je beter een arts raadplegen.

Gebeurtenissen in het verleden zijn niet bepalend voor de toekomst.

Persoonlijke groei

Om even terug te komen op mijn ‘slee incident’. Wat ik heb geleerd is dat iemand mij een bepaalde richting op kan duwen maar dat ik altijd zelf kan bijsturen. Dat heb ik zelf in de hand! Nu ben ik volwassen en ik kan NU op mezelf vertrouwen. Daarbij leerde ik ook dat ik best kan vertrouwen op anderen maar wel zelf actie moet nemen. Mijn vader riep nog heel hard “sturen Fanny!”, hij hielp me maar meer kon hij vanaf een afstand ook niet doen.

Omdat ik niet op mezelf vertrouwde trok ik ook relaties aan waarbij ik de controle over mij in handen van de ander legde. Dat zorgt voor ongelijkwaardige relaties. Je moet kunnen vertrouwen op jezelf, voordat je jouw vertrouwen in handen van een ander legt.

Kom terug bij jezelf en neem en houd zelf de regie

Vraag hulp, luister naar het advies van anderen, laat je begeleiden maar blijf te alle tijden je eigen koers volgen. Neem zelf de regie over jouw leven. Werk aan je zelfvertrouwen en leer bij te sturen wanneer je de verkeerde kant opgaat. Je bent groot en sterk genoeg! Je hoeft niet de controle over jezelf aan iemand anders te geven. Je kan en mag vertrouwen op jezelf maar je moet wel zelf actie nemen!

Ik begeleid vrouwen die de controle teveel in handen van anderen hebben gelegd om weer terug te komen bij zichzelf en weer zelf aan het stuur van hun leven te kruipen.

De Ontpop mini-retreat en de tips en handvatten die je me hebt gegeven ervoor en daarna, hebben ervoor gezorgd dat ik me een stuk beter voel. Mijn doorbraak is uitgekomen, ik ben ontpopt!

Het mooie is dat deze cliënt door eerst dichter bij zichzelf te komen, ook dichter bij haar partner is gekomen. Zij 'zien' elkaar weer en kunnen weer samen bouwen aan een mooiere toekomst!